Vårt svar till webbplatsen cheltonwealthproblems.com

2024-10-14

AV CHELTON WEALTH

Vårt svar till webbplatsen Cheltonwealthproblems.com

Eftersom vi har ställts inför negativa diskussioner om Chelton på nätet, har vi valt att svara transparent och presentera vårt perspektiv på saken. Vi föredrar självklart att lösa en oenighet enskilt, men detta är så pass speciellt att vi väljer att informera våra potentiella kunder.

Personen i fråga bad för ett par år sedan Chelton GmbH (Schweiz) om hjälp att hantera en stor förlust på sitt handelskonto eftersom han inte längre kunde hantera det själv. Efter att ha konsulterat några personer i tradingteamet var de villiga att försöka hjälpa till, även om de inte kunde garantera att de skulle kunna förbättra kontots resultat. Han gav dem kontaktinformation och inloggningsuppgifter till sin mäklare. Tradingteamet kopplade sedan hans konto till sitt huvudkonto, från vilket de bland annat handlar med sina egna pengar.

Mannen kontaktade senare tradingteamet och meddelade att hans konto hade hamnat kraftigt på minus. Det visade sig att positioner hade köpts som var 10-20 gånger större än de som teamet hade tagit. När teamet kontaktade mäklaren för att fråga hur detta kunde ha hänt, fick de veta att dessa positioner hade placerats manuellt från en annan IP-adress som motsvarade det område i Kina där personen befann sig. När han konfronterades med detta förnekade han starkt att det var han.

Han krävde att alla pengar han förlorat skulle återbetalas (vilket han hävdade att Chelton hade orsakat). Mannen, som är webbspecialist till yrket, hotade att svartmåla Chelton och alla relaterade aktörer på internet om han inte fick sin vilja igenom, vilket han sedan också gjorde.

Standardproceduren för att hantera sådana frågor är att man som kund lämnar in ett officiellt klagomål till klagomålsansvarig. Om man inte är nöjd med utfallet kan man skicka in ärendet till den finansiella ombudsmannen i Schweiz. Som alternativ kan man kontakta tillsynsmyndigheten, som då hänvisar en till ombudsmannen. Man kan också ta hjälp av en advokatfirma. Dessa alternativ är utformade för att skydda klienter.

Mannen har inte använt sig av någon av dessa instanser. Han har istället publicerat sin berättelse på internet där allt kan spridas utan konsekvenser, efter hot om betalning. 

Vi vill också passa på att klargöra att vi, efter detta, inte accepterar delad handel på klientkonton, för att undvika sådana problem i framtiden.

Chelton undersöker just nu möjligheten att stämma honom för ärekränkning, förtal och utpressning. 

Detta ärende berör Chelton GmbH (Schweiz). Chelton AB har inget med det att göra och det berör heller inte förvaltningsresultaten från respektive strategis MAM-konton.

Med vänlig hälsning,
Styrelsen för Chelton AB

Vilken typ av kund är du?